Powered By Blogger

Saturday, December 17, 2011

Evolusi citarasa muzik!

Dalam entry sebelum ini ada aku ceritakan tentang band-band bergenre berat yang sedikit sebanyak mempengaruhi aku semasa di zaman sekolah seperti Korn, Slipknot, System of a Down, and so on. Entry kali ini aku ingin ceritakan sedikit tentang band-band yang lebih berat yang aku discover selepas tamat sekolah. Antaranya:

Korpiklaani
SuidAkrA
Ensiferum
Seingat aku band yang mula-mula sekali menarik minat aku di antara ketiga-tiga band ni adalah SuidAkrA. I should admit that muzik mereka pada mulanya agak weird. Mereka combined genre death metal (a bit melodic) yang general dah classify sebagai heavy dengan instrument folk traditional seperti 'bagpipe', 'banjo' dan 'tin whistle' (korang boleh Google instrument ni). Dan di bahagian vokal ada dua jenis. Satu dengan suara 'growl', 'harsh' dan satu lagi dengan 'clean vocal'. Lyrical themes mereka banyak berkisar tentang sejarah masyarakat Celtic, alam semulajadi dan peperangan purba. Lagu pertama yang aku dengar adalah 'The IXth Legion'. Mereka ini dari German. Epic!

Band kedua adalah Ensiferum. Fuhh! Band ni bukan nak kata la kan, dari segi wardrobe memang dah attract aku untuk try diorang. Mana taknya, dengan baju besi, pedang dengan kuda. Macam knight zaman dulu yang aku tengok dalam filem 'Kingdom of Heaven'! Band ini memainkan genre Folk Death Metal atau lebih spesifik, Heroic Folk Metal. Memang heroic gila! Ensiferum ini bermaksud pemilik pedang. Lirik mereka juga tentang sejarah purba dan alam semulajadi yang terdapat di sekitar negara-negara Scandinavian (Denmark, Norway, Finland, Sweden). Mereka ini dari Finland.

Korpiklaani nama band ni. Hehe! Mula aku dengar nama band ni nak tergelak. Jenama kopi apa pulak! Haha! Tapi muzik mereka agak unik. Nak tau kenapa unik? Lirik mereka tidak lari dari rukun folk metal sebenarnya, iaitu, celebrating the nature, ancient war and tales etc. Cuma ditambah lagi satu elemen, iaitu, tentang rutin harian mereka ---> minum vodka dan memburu! Haha! Gila kan? Menurut Jonne Järvelä (vocalist), muzik mereka boleh la diklasifikasikan sebagai ""old people's music with heavy metal guitars". Mereka ini berasal dari masyarakat native Finland dan dulunya dikenali sebagai Shaman. Korpiklaani bermaksud, kumpulan liar.

No comments:

Post a Comment